Uutiset

Monta kieltä samassa koulussa – kiinalaisryhmä vieraili Svenskbacka skolassa

07.03.2019 klo 15:05

Ystävänpäivänä 2019 Keravan ruotsinkielisen peruskoulun Svenskbacka skolan käytävillä kaikui monta kieltä. Ryhmä 12-vuotiaita kiinalaisia oppilaita opettajineen oli saapunut Pekingistä Beihang Experimental Primary Schoolista tutustumaan suomalaiseen koulutukseen.

Päivän ohjelmassa oli tavanomaisten oppituntien lisäksi mustikkamuffinssien leivontaa ja talviuheilulajeihin tutustumista koulun pihalla. Oppilaat lukivat myös Topeliuksen satuja ja rakensivat Lego-robotteja. Vierailun ohjelman oli suunnitellut opettaja Maria Ingman yhdessä koko koulun henkilökunnan kanssa. Sinisen muffinssitaikinan lisäksi ihmetystä vieraissa herätti koulun vapautunut ja kodinomainen ilmapiiri.

"Suomalainen koulu eroaa kiinalaisesta siten, että täällä on paljon rennompaa ja vähemmän stressiä", kertovat kiinalaiset oppilaat Yu Shuhuan ja Tang Qinge. "Meilläkin on urheilua, mutta ei leipomista. Koulu on myös paljon pienempi kuin meidän koulumme."

"Täällä oppilaat ovat paljon vapaampia ja sääntöjä on vähemmän – aivan, kuin olisimme kotona", kommentoivat opettajat Fan Ying Jie ja Li Fei. "Kiinassa yksi opettaja opettaa vain yhtä oppiainetta, kun Suomessa sama opettaja opettaa luokalleen kaikkea, ja yhden teeman kautta voidaan oppia kaikkea matematiikasta kuvataiteeseen."


Pulkkamäki oli talviriehan ylivoimaisesti suosituin rasti, eikä hyppyristä laskeminenkaan pelottanut.


Mustikoista siniseksi värjäytynyt muffinssitaikina nauratti kiinalaisoppilaita. 

Svenskbacka skolan oppilaille kiinalaisryhmän vierailu oli antoisa kokemus. Ulkomaalaiset vieraat tarjoavat myös paikallisille oppilaille tilaisuuden harjoitella kansainvälisessä ryhmässä toimimista. "Onhan tässä valmistelemista, mutta kaikki on sujunut hyvin", kertoo kiinalaisvieraita isännöivän luokan opettaja Jaana Karjalainen. "Meillä on muutama oppilas, jotka osaavat niin hyvin englantia, että voivat toimia ryhmän isäntinä."

"Edellisellä viikolla meillä kävi täällä kiinan kielen opettaja, ja se konkretisoi tulevaa vierailua oppilaille. Kiinalaiset oppilaat nauroivat, kun yritin esitellä itseni kiinaksi", naurahtaa Karjalainen. "Aloimme heti pohtia, kuinka mukavaa olisi, jos saisimme tänne kiinan kielen kerhon."

Entä mitä vieraille jäi kotiin viemisiksi Suomesta? "Hyviä asioita suomalaisessa koulussa on oppilaiden vapaus ja teemaopinnot. On vaikea siirtää suomalaista koulutusjärjestelmää suoraan Kiinaan, jossa on niin paljon isompi väestö. Kaikkea ei voi muuttaa heti, mutta vähän kerrallaan" opettajat Fan Ying Jie ja Li Fei pohtivat. "Olemme alkaneet jo soveltaa ilmiöpohjaista oppimista koulussamme. Teemme kahdesti lukukaudessa projekteja eri teemoista."

Yu Shuhuanille ja Tang Qingeille mukaan tarttui konkreettisia taitoja, joita kiinalaisessa koulussa ei opeteta. "Olemme oppineet leipomaan mustikkamuffinsseja, maistelimme suomalaisia marjoja ja askartelimme kuvia paperista", tytöt luettelevat.


Lumi käy hyvin alustaksi vesivärimaalaukselle  tai kiinalaisille kirjoitusmerkeille.

Päivitetty 07.03.2019 klo 15:06