Uutiset

”Peliä tehdessä oppii koodaamaan” – kevään kerhotoiminta on käynnistynyt Keravan kouluissa

12.02.2019 klo 12:45

"Nyt me tehdään taidejäljennöksiä", esittelee Savion koulun kuvataidekerhon ohjaaja Mari Hallapuro uuden tehtävän. Hän virittelee luokan perälle vanhanaikaista piirtoheitintä, jonka avulla valitun kuvan saa heijastettua paperille kopioitavaksi. "Tuo on Mona Lisa!", oppilaat tunnistavat seinälle piirtyvät ääriviivat heti.

1B-luokkaa käyvällä Emilialla on vielä edellinen kukka-aiheinen sekatekniikalla toteutettu maalaustyö kesken. Emilia kertoo, ettei ole ennen harrastanut piirtämistä tai maalaamista, mutta viihtyy hyvin kerhossa. Piirtoheittimelle jonottavat Milla 2B:ltä ja Minttu 3B:ltä kertovat oppineensa kerhossa askartelua, taidetta, maalausta ja savityötä. Tytöt ovat yksimielisiä siitä, että savityö on ollut heidän lempiaiheensa.

"Pyrimme tekemään monenlaista: savityötä, maalausta ja nyt piirustusta", Hallapuro kertoo. "Tarkoitus on päästä kokeilemaan erilaisia asioita."

Kuvataidekerho on yksi koulun suosituimmista kerhoista. Keravan kuvataidekoulun palkkalistoilla työskentelevä Hallapuro ohjaa yhteensä neljää kuvataidekerhoryhmää viikossa. "Kuvataidekerhon suosio yllätti", kertoo virka-apulaisrehtori Mari Moilanen.

Kaupungin tänä lukuvuonna antama lisärahoitus kerhoille on mahdollistanut useampien ryhmien järjestämisen, rehtori Mari Korhonen toteaa. "Kerhot ovat heti täynnä, kun paikkoja vapautuu, ja niihin osallistutaan aktiivisesti."


Emilia viimeistelee kukka-aiheista työtään.


Kuvataidekerhon lisäksi koulu järjestää yhteistyössä paikallisten urheiluseurojen kanssa sähly- ja jalkapallokerhoa sekä oman koulun opettajien vetämiä matikka- ja teknologiakerhoja.

Teknologiakerhossa on tänään aiheena tietokonepelin rakentaminen. "Tästä tulee aika vaikea peli, koukuttava", kuvailee Lauri 3A:lta, ja näyttää kannettavan tiekoneen ruudulla pomppivia ritari- ja örkkihahmoja.

"Tulin kerhoon, koska se kuulosti kiinnostavalta, että ohjelmoidaan ja tehdään robotteja", 3A-luokkalainen Iida kertoo. "En ole aikaisemmin tehnyt pelejä, vaan ekaa kertaa täällä."

Idea kerhoon lähti Minä tutkijana, minä keksijänä -hankkeen myötä kouluun saaduista uusista oppimisvälineistä, kertoo kerhoa ohjaava opettaja Antti Erola. "Syksyllä lennätimme droneja: otimme kuvia ja meillä oli erilaisia lentohaasteita. Olemme rakentaneet Lego-robotteja, joita voi koodata padilla. Tarkoitus on testata myös PocketLabeja. Niissä on kaikki mahdolliset anturit – laitteen voi laittaa vaikka jalkapallon sisään ja näet padilta, kuinka kovaa potku lähtee."

Kerhotoiminnan tavoitteena on tarjota lapsille ja nuorille oppimisen, onnistumisen ja ryhmään kuulumisen kokemuksia. Kaikissa Keravan kouluissa järjestetään oppilaille maksutonta kerhotoimintaa. Koulut päättävät itse oppilaiden toiveita kuunnellen, mitä kerhoja järjestävät.

Tietokonepelin rakentaminen on paitsi hauskaa, se opettaa monia taitoja. "Oppilaat innostuvat peleistä", Erola kertoo. "Peliä tehdessä oppii koodaamista, koska peliin voi tehdä lukuisia erilaisia ehtolauseita, kuten että seuraavalle tasolle pääsee vasta voitettua kaikki vastustajat. Tässä oppii myös englantia samalla, kun mietitään, mitä mikäkin sana peliohjelmassa tarkoittaa." 


Teknologiakerho on muun muassa rakentanut Lego-robotteja.

Päivitetty 12.02.2019 klo 12:51