Uutiset

”Saa pitää hauskaa ja oppia koodaamista” – uudet oppimisvälineet otettu innolla vastaan

06.11.2018 klo 10:20

Keravalaisia varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen oppimisympäristöjä on rikastutettu syksyn aikana uudella teknologialla ja tutkimusvälineillä. Kouluihin luoduissa Fablabeissa ja esiopetuksen Minilabeissa on perinteistä luonnontieteellistä välineistöä sekä muita tutkivaan oppimiseen innostavia laitteita ja tarvikkeita. Lisäksi kouluille on tuotu droneja ja virtuaalilaseja, ja Keravan kouluilla on käytössä yhteinen 3D-tuostin. Välineet on hankittu Opetushallituksen rahoittaman Minä tutkijana, minä keksijänä -hankkeen kautta.

Killan koulun kolmasluokkalaiset ovat innoissaan uusista oppimisvälineistä. Kasvatuksen ja opetuksen TET-harjoittelija Kristofer Seppor Sompion koulusta haastatteli oppilaita. "Olemme oppineet rakentamaan liikkuvia leluja, esimerkiksi ralliauton, tuulimyllyjä ja robotteja. Ollaan opittu tekemään ryhmässä töitä ja koodaamista", kolmasluokkaiset kertovat.

"Tulevaisuuden Suomen menestyksen ja kilpailukyvyn yksi edellytys on taitavat ja luovat koodaajat", kommentoi Minä tutkijana, minä keksijänä -hankkeen koordinaattori Pi Yli-Penttilä. "Keravalla koetetaan vastata tähän haasteeseen."

Minilabeissa ja Fablabeissa on lasten ja opettajien suosiossa olevia Lego-robotiikkapaketteja, jotka aktivoivat niin rakenteluun, ohjelmointiin kuin yhteistoimintaan. Oppilaat pääsevät alkuun valmiilla opetusmateriaaleilla, mutta jo lyhyen työskentelyn jälkeen lasten oma luovuus ja kokeileminen lähtevät käyntiin. "Valmiit Lego-mallit muuntuvat oppilaiden omien ideoiden myötä ja niitä koodataan tekemään mitä kummimpia temppuja", Yli-Penttilä kuvailee.


Legoista rakentuu oppilaiden käsissä niin ralliautoja kuin tuulimyllyjä, jotka liikkuvat oikeasti.

Koulujen dronet, pienet nelikopterit, innostavat tulevia pilotteja kokeilemaan lennättämistä. "Oppilaat oppivat kopterin hallinnan hämmästyttävän nopeasti. Jo muutaman lentominuutin jälkeen lapset saivat kopterin ottamaan selfien koko ryhmästä", Yli-Penttilä kertoo. "Oppilailla on myös monia ideoita, miten dronea voisi hyödyntää koulun arjessa. Sen avulla löytyy helposti esimerkiksi koulun katolle lentänyt pallo."

Virtuaalilasit nostavat opetuksen havainnollistamisen uudelle tasolle. "Niiden avulla päästään omassa luokkahuoneessa näkemään ja kokemaan maailman ihmeitä Egyptin pyramideista koralliriuttoihin ja vuoristoihin, ihmisen ruuansulatuskanavaan ja maailman taidemuseoihin. Voimme tehdä virtuaalimatkoja lähes minne tahansa maailmassa", Yli-Penttilä kuvailee.

"Kolmiulotteisen mallintamisen avulla voidaan esimerkiksi suunnitella ja parantaa olemassa olevia oppimisen tiloja", Yli-Penttilä kertoo. "Oppilaat harjoittelevat luomaan kolmiulotteisia malleja ja lisättyä todellisuutta erilaisilla ohjelmilla. Yhteisen 3D-tulostimen avulla itse suunniteltuja malleja voidaan jopa tulostaa."

Fablabit ovat olleet ahkerassa käytössä Sepporin haastattelemien oppilaiden mukaan. Myös luokan opettaja kehuu laitteiden olevan hyödyllisiä ja havainnollistavan hyvin opetusta. "Oppilaat ovat nopeita oppimaan teknologian ja laitteiden hallinnan ja käytön. Opettajien haasteeksi ja tehtäväksi muodostuu miettiä ja keksiä, miten uutta teknologiaa ja välineistöä hyödynnetään pedagogisesti oppimisen ja opetuksen tukena", Yli-Penttilä kommentoi.


Dronea lennättämällä voi vaikkapa etsiä koulun katolle lentäneen pallon.


Teksti: Pi Yli-Penttilä, Kristofer Seppor ja Suvi Koskela
Kuvat: Pi Yli-Penttilä

Päivitetty 06.11.2018 klo 10:24