Uutiset

Keravan ensimmäinen viikko Apotin kanssa oli paikoin rankka, mutta onnistunut

Keravan terveyskeskus.
30.04.2021 klo 16:20

Keravan terveyspalveluissa ja osassa sosiaalipalveluita otettiin lauantaina 24.4. käyttöön uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti. Ensimmäisellä viikolla henkilökunta on päässyt opettelemaan uuden järjestelmän käyttöä. Keravan henkilöstön ja Apotin yhteistyössä on korjattu ahkerasti erilaisia järjestelmän toiminnallisuuksiin jääneitä virheitä.

Alku uuden järjestelmän kanssa on aina raskas, sillä järjestelmän käyttöönotto tuo mukanaan suuren toiminnanmuutoksen ja muuttaa henkilöstön päivittäisiä työskentelytapoja. Henkilökunta on käynyt koulutuksia järjestelmän käyttöön ja opetellut järjestelmää, mutta arkityö Apotin kanssa vaatii paljon resursseja, kun omaksumme uusia toimintatapoja.

Keravan henkilöstön ja Apotin yhteistyössä on korjattu aktiivisesti myös järjestelmään jääneitä virheitä, jotka ovat jääneet huomaamatta järjestelmän rakennusvaiheessa. Virheitä on ratkaistu ja korjattu jo todella paljon. Jotkin virheet ovat kuitenkin vaikeammin selvitettävissä kuin toiset, ja erilaiset väliaikaisratkaisut ovat joissain yksiköissä rasittaneet henkilöstön työskentelyä.

– Henkilöstö on tehnyt viimeisen viikon aikana noin 200 häiriötikettiä, joista suurin osa on ratkaistu. Kokoonnumme käymään ongelmia läpi joka päivä, myös viikonloppuisin, ja priorisoimme niitä Apotille, Keravan sosiaali- ja terveyspalveluiden vs. toimialajohtaja Markus Paananen kertoo

Ensimmäinen viikko Apotin kanssa onkin ollut henkilöstöllemme raskas, mutta käyttöönotto on sujunut erilaisista ongelmista huolimatta hyvin. Toiminnanmuutoksen lisäksi Apotti on nostattanut yksiköissä myös uudenlaista yhteisöllisyyttä, kun eteen tulevia haasteita on lähdetty ratkomaan yhtenäisenä tiiminä.

– Käyttöönotto on kuormittanut työntekijöitämme, mutta yleinen ilmapiiri on säilynyt hyvänä. Loppuviikkoa kohden häiriöitä on ollut vähemmän. Uskon, että tästä jatketaan kohti normaalimpia aikoja.

– Kiitän henkilökuntaamme, että he ovat jaksaneet keskittyä asiakkaiden ja potilaiden hyvään hoitoon käyttöönoton aiheuttamasta kuormituksesta huolimatta, Paananen kiittää.

Apotti on ensimmäinen järjestelmä, joka yhdistää perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon tietojärjestelmät yhdeksi yhteiseksi kokonaisuudeksi. Apotin myötä tiedonkulku eri toimipisteiden ja ammattilaisten välillä tulee olemaan helpompaa. Apotti mahdollistaa myös paremman tiedolla johtamisen.

– Apotin hyödyt tulevat vähitellen. Tämä on investointi, joka tuottaa hyötyä pitkällä aikavälillä, Paananen summaa.

--------

Apotin käyttöönoton myötä Keravan asukkaat saavat käyttöönsä Maisa-asiakasportaalin

Maisa yhdistää sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sähköisen asioinnin yhteen kanavaan ja helpottaa kuntalaisten omahoitoa ja sähköistä asiointia.

Maisan toiminnallisuudet laajentuvat asteittain vuoden mittaan, kun Apotti otetaan käyttöön Keravan sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Maisaa voit käyttää helposti verkossa tai mobiilisovelluksella.

Haluatko muistutuksen hoitoajastasi?

Voimme lähettää tekstiviestejä ja tekstiviestimuistutuksia hoitoajoista, kun puhelinnumerosi on merkattu järjestelmän tietoihin ja olet antanut luvan viestien lähettämiseen. Tallenna siis omat yhteystietosi Maisaan (paitsi, jos sinulla on turvakielto).

Tutustu Maisaan osoitteessa www.maisa.fi

Päivitetty 30.04.2021 klo 16:23