Uutiset

Uuden näyttelyn aikaansaaminen Sinkassa on monivaiheinen matka

03.02.2021 klo 08:30

(Kuvassa Kimmo Kaivannon teoksia)

Keravan Taide- ja museokeskus Sinkan kevätnäyttelyn taideteokset ovat löytäneet paikkaansa ja taitelijat ovat käyneet viimeistelemässä teoksensa paikan päällä. Sininen planeetta on valmis, vaikka koronarajoitusten vuoksi eivät ihailevat silmäparit pääse sitä vielä katselemaan.

Sininen planeetta

Sininen planeetta -näyttely pohjautuu Kimmo Kaivannon (1932-2012) teoksiin. Kaivanto oli yksi ensimmäisistä ekologisia teemoja käsittelevistä ja teoksillaan ympäristöteemoihin kantaa ottavista kuvataiteilijoista Suomessa. Kaivannon sininen onkin taidepiireissä tunnettu käsite, jonka voi nähdä kuvastavan meidän planeettaamme. Se on Maa. Vesistöjen planeetta, elämän planeetta. Sininen väri elää niin hänen maalauksissaan, veistoksissaan kuin grafiikassaan, mutta myös hänen julkisissa teoksissaan. Kaivannon sininen on näyttelyn punainen lanka.

Sinkassa koettiin, että juuri nyt on ajankohtaista ja luontevaa koota näyttely, joka keskittyy Kaivannon ympäristöaihetta käsitteleviin ja sivuaviin teoksiin. Samalla halutaan näyttää uusille katsojasukupolville myös se visuaalisuus, mistä Kaivanto tunnettiin ja mitä hänen teoksissaan rakastettiin.

Näyttelyssä nähdään myös viiden lahjakkaan nykytaiteilijan, Lilli Haapalan, Laura Könösen, Antti Laitisen, Maija Närhisen ja Kim Somervuoren teoksia. Esillä on muun muassa Lilli Haapalan installaatio Tutkimusmatkoja (paikkoihin joita ei ole)Kim Somervuoren sekatekniikalla toteutettu yhdeksänmetrinen Life is a huge sketch -kollaasi, Antti Laitisen video- ja valokuvateoksia, Maija Närhisen kartanpaloista koottu Joki, ja Laura Könösen No Heaven Up in the Sky -kiviveistos.

Sinkan ollessa kiinni riittää sen sisällä tekemistä

Taide- ja museokeskus Sinkka on koronarajoitusten vuoksi suljettuna 28.2. asti. Koululais- ja varhaiskasvatusryhmät pääsevät kuitenkin yksi kerrallaan vierailemaan museossa ennalta sovittuina ajankohtina. Vaikka ovet ovatkin suurelta yleisöltä kiinni, niin toiminta museon sisällä ei ole pysähtynyt ja tekemistä uuden näyttelyn ympärillä on riittänyt.

 - Kaikki lähtee siitä, kun mietimme, mitä teemoja ja millaista taidetta missäkin ajan hetkessä olisi kiinnostavaa tuoda näkyväksi. Kun näyttelyn teema ja sen ajankohta ovat selvillä, alamme miettiä sopivia taiteilijoita ja teoksia. Sen jälkeen tiedustelemme teosten saatavuutta, teemme  teoslainapyyntöjä ja neuvottelemme yksityiskohdista. Esimerkiksi tässä näyttelyssä esillä olevat Kimmo Kaivannon teokset ovat lainassa useista julkisista kokoelmista. Suurin osa tulee Kimmo Kaivanto säätiön kautta, mutta olemme lainanneet teoksia myös Espoon modernin taiteen museo Emmasta, Ateneumista ja Sara Hildénin taidemuseosta Tampereelta, kertoo Sinkan museoamanuenssi Helena Kinnunen.

Lisäksi näyttelyn kokoaminen vaatii paljon käytännön tekemistä, kuten teosten kuljetusten suunnittelua ja toteutusta. Teosten saapuessa Sinkkaan konservaattori tarkistaa huolellisesti niiden kunnon, samoin kuin niiden lähtiessä takaisin. Teosten ripustusten ja sijoitteluiden sekä visuaalisen ilmeen suunnittelu näyttelyn teosten ympärille tehdään yksityiskohtia tarkkaan harkiten. Seiniä maalataan, teoksille rakennetaan mahdollisesti erillisiä korokkeita tai muuta teosten esillepanon kannalta tarpeellista. Loppusilaus toteutetaan oikeanlaisella valosuunnittelulla ja teosten saliteksteillä. Esimerkiksi nykytaiteilija Maija Närhisen teokselle suunniteltiin ja toteutettiin Sinkan näyttelyä varten erikseen koroke, jolla teos pääsee uudella tavalla oikeuksiinsa, kun katsoja pääsee tarkastelemaan sitä monesta eri suunnasta.

Taiteilijat itse osallistuvat teostensa ripustamiseen ja viimeistelyyn näyttelyä varten

Haastattelua tehdessämme kuvataiteilija Maija Närhinen oli viimeistelemässä työnsä esillepanoa paikan päällä Sinkassa.

- Tänään kiinnitän teostani Joki (2015) sen jalustaan. Teos koostuu kahdestatoista osasta, jotka on kiinnitetty yhteen uudelleen Sinkassa. Neliön muotoisen teoksen jokainen sivu on yli kolme metriä leveä, joten sen kuljettaminen ja paikalleen saaminen ei olisi onnistunut yhdessä osassa. Joki-teos on kolmatta kertaa esillä, Keravalla kuitenkin ensimmäistä kertaa. Aiemmin se on ollut esillä Turussa arkeologian ja nykytaiteen museo Aboa Vetus & Ars Novassa ja taidegalleriassa Helsingissä, Närhinen kertoo, samalla kun liimaa teoksensa palasia paikalleen.

Joki (2015) on teos, jonka lähtökohtana ja materiaalina toimivat kartat ja niissä mutkittelevat joet, jotka muistuttivat Närhistä pienistä aalloista. Taiteilija leikkasi jokia turistikartoista ja karttakirjoista viivojen muotoja mukaillen. Irti leikatut paperiset uomat skannattiin ja tulostettiin arkistokelpoisilla pigmenttiväreillä, jonka jälkeen Närhinen leikkasi joet uudestaan ja rakensi suikaleista väreilevää veden pintaa muistuttavan jokien kollaasin. Herkkä ja kekseliäs teos valmistui Turku Biennaalin 2015 ja voitti näyttelyn yleisöäänestyksen.

Myös muut näyttelyn nykytaiteilijat ovat itse käyneet paikan päällä Sinkassa teoksiaan installoimassa ja viimeistelemässä. 

Sinkassa ollaan siis valmiina uuden mielenkiintoisen näyttelyn kera sitten, kun tilanne sallii ovien avautumisen yleisölle.

Lisää Sininen Planeetta-näyttelystä voit lukea Sinkan nettisivuilta.



Päivitetty 04.02.2021 klo 10:07