Keravan kulttuurikasvatussuunnitelma

Keravan kulttuurikasvatussuunnitelma
Kulttuurikasvatussuunnitelma tarkoittaa suunnitelmaa siitä, miten kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatusta toteutetaan osana opetusta päiväkodeissa ja kouluissa.
Kulttuurikasvatussuunnitelma tukee varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien toteuttamista. Suunnitelma perustuu Keravan omaan kulttuuritarjontaan ja kulttuuriperintöön.
Keravalla kulttuurikasvatussuunnitelma kulkee nimellä Kulttuuripolku. Keravalaiset lapset kulkevat jatkossa kulttuuripolkua esiopetuksesta perusopetuksen loppuun saakka.
Jokaisella lapsella on oikeus taiteeseen ja kulttuuriin
Kulttuurikasvatussuunnitelman tavoitteena on mahdollistaa kaikille keravalaisille lapsille ja nuorille yhdenvertainen mahdollisuus osallistua, kokea sekä tulkita taidetta, kulttuuria ja kulttuuriperintöä. Lapset ja nuoret kasvavat rohkeiksi kulttuurin ja taiteen käyttäjiksi, muokkaajiksi ja tuottajiksi, jotka ymmärtävät kulttuurin merkityksen hyvinvoinnille.
Keravan kulttuurikasvatussuunnitelman arvot
Keravan kulttuurikasvatussuunnitelman arvot pohjautuvat Keravan kaupunkistrategiaan sekä varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmiin.
Kulttuurikasvatussuunnitelman arvopohjana ovat rohkeus, inhimillisyys, osallisuus, jotka luovat perustan aktiiviseksi ja hyvinvoivaksi ihmiseksi kasvamiselle. Arvopohja ohjaa läpileikkaavasti kulttuurikasvatussuunnitelman suunnittelua ja toteutusta.
Rohkeus
Monimuotoisten oppimisympäristöjen avulla, monella tavalla tehden, ilmiöpohjaisen oppimisen kautta, lapsilähtöisesti toimien, rohkeasti uutta ja erilaista kokeillen.
Inhimillisyys
Jokainen lapsi ja nuori saa tehdä, osallistua ja toimia omien taitojensa mukaisesti, yhdenvertaisesti, moniarvoisesti ja moninaisesti, kestävään tulevaisuuteen suunnaten, keskiössä ihmisyys.
Osallisuus
Kaikkien oikeus kulttuuriin ja taiteeseen, itsetekeminen, yhteisöllisyys, monikulttuurisuus, tasa-arvo, demokratia, turvallinen kasvu, yhdessä osallistuminen.
Kulttuurikasvatussuunnitelmaa toteutetaan yhdessä
Kulttuurikasvatussuunnitelma on vapaa-ajan ja hyvinvoinnin, kasvatuksen ja opetuksen -toimialojen sekä taide- ja kulttuuritoimijoiden yhteinen ohjaava suunnitelma. Ohjelmaa toteutetaan tiiviissä yhteistyössä varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen henkilöstön kanssa.
Kulttuurikasvatussuunnitelma edistää alueellista ja yksilöiden välistä yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa tarjoamalla lapsille ja nuorille mahdollisuuden tutustua taide- ja kulttuurisisältöihin osana kasvatusta ja opetusta, varhaiskasvatus- tai koulupäivän aikana. Keravan kulttuurikasvatussuunnitelmaa kutsutaan Kulttuuripoluksi. Ohjelman monimuotoiset sisällöt ja luovat toimintaympäristöt tuovat oivalluksia, iloa ja elämyksiä oppimiseen ja ihmisenä kasvamiseen.
Kulttuuripolku koostuu kohdennetuista sisällöistä ikäluokittain varhaiskasvatuksesta aina yhdeksänteen luokkaan asti. Kulttuuripolun ohjelmasisällöissä, teemoissa ja painotuksissa huomioidaan eri kohderyhmien toimintamahdollisuudet ja -valmiudet sekä alueen kulttuuritarjonta ja ajankohtaiset lapsia kiinnostavat ilmiöt. Kulttuuripolkujen avulla lapset ja nuoret tutustuvat erilaisiin taiteen muotoihin sekä laajasti keravalaisiin taide- ja kulttuuripalveluihin.
Kulttuurikasvatussuunnitelman sisällöt
Kulttuuripolun tarkemmat sisällöt vahvistetaan vuosittain ja sitä noudatetaan talousarvion puitteissa.
0-6-vuotiaille
Kohderyhmä | Taiteenlaji | Toteuttaja | Tavoite |
---|---|---|---|
Alle 3-vuotiaat | Kirjallisuus | Kirjasto | Lukuinnon tukeminen. Sanataide ja lapsen taiteellisen toimijuuden vahvistaminen. |
0-6-vuotiaat | Kirjallisuus | Kirjasto | Lukuinnon tukeminen, sanataide. |
3-5-vuotiaat | Kirjallisuus | Kirjasto | Lukemaan innostaminen. Sanataide ja lapsen taiteellisen toimijuuden vahvistaminen. |
Eskareille
Kohderyhmä | Taiteenlaji | Toteuttaja | Tavoite |
---|---|---|---|
Eskarit | Musiikki | Musiikkiopisto | Yhteisöllinen konserttikokemus ja yhdessä laulaminen. |
Eskarit | Kirjallisuus | Kirjasto | Lukemaan innostaminen ja lukemaan oppimisen tukeminen. Sanataide ja lapsen taiteellisen toimijuuden vahvistaminen. |
1.-9.-luokkalaisille
Kohderyhmä | Taiteenlaji | Toteuttaja | Tavoite |
---|---|---|---|
1-luokka | Kirjallisuus | Kirjasto | Kirjastoon ja sen käyttöön tutustuminen. |
2-luokka | Kirjallisuus | Kirjasto | Lukemaan innostaminen ja lukuharrastuksen tukeminen. |
2-luokka | Kuvataide ja muotoilu | Museopalvelut (Sinkka) | Kuvanlukutaito, taiteen jamuotoilun sanasto ja luova ilmaisu. |
3-luokka | Esittävä taide | Keski-Uudenmaan teatteri ja kulttuuripalvelut | Teatteriin tutustuminen. |
4-luokka | Kulttuuriperintö | Kulttuuripalvelut | Kotiseutumuseoon tutustuminen, paikallishistoria ja muutokset ajassa. |
5-luokka | Sanataide | Kirjasto | Taiteellisen toimijuuden vahvistaminen ja oman tekstin tuottaminen. |
6-luokka | Kulttuuriperintö | Kulttuuripalvelut | Yhteiskunnallinen osallisuus; juhlaperinteeseen tutustuminen ja osallistuminen. |
7-luokka | Kuvataide | Museopalvelut (Sinkka) | Yhteiskunnallinen osallisuus; juhlaperinteeseen tutustuminen ja osallistuminen. |
8-luokka | Vaihtelevat taiteenlajit | Taidetestaajat | Tutustu osoitteessa taidetestaajat.fi |
9-luokka | Kirjallisuus | Kirjasto | Lukemaan innostaminen ja lukuharrastuksen tukeminen. Yhteisöllisyys ja lukukokemusten ja vinkkien jakaminen. |