Mittarit vaihdetaan voimassa olevan huolto-ohjelman mukaisesti joko sovitun
käyttöajan jälkeen tai mittarin läpi virranneen vesimäärään perusteella. Vaihdolla varmistetaan mittauksen oikeellisuus.
Mittarin vaihto voi olla tarpeen jo aiemmin, jos on syytä epäillä mittarin virheettömyyttä. Asiakkaan
tilaamasta mittarin vaihdosta veloitetaan maksu, jos mittarivirhe todetaan sallittua
pienemmäksi. Vesimittarit kuuluvat vakauslain-säädännön piiriin ja mittarien virhe saa olla +/- 5 %.
Ehkäise vesimittarin jäätyminen pakkasella
Huolehdithan kiinteistön omistajana ettei vesimittarisi pääse jäätymään. Huomionarvoista on, että jäätymiseen ei tarvita talvisia paukkupakkasia ja jäätyneen mittarin sulatus voi kestää useita päiviä. Vesimittarin jäätymisestä aiheutuneet kustannukset lankeavat kiinteistön maksettavaksi.
Tuuletusaukkojen läheisyydet ovat riskipaikkoja helposti pakkasella jäätyvälle vesimittarille. Ylimääräiset hankaluudet ja kustannukset vältät helposti ennakoimalla. Yksinkertaisinta on tarkastaa, että:
- pakkanen ei pääse sisään vesimittaritilan tuuletusaukoista tai ovista
- vesimittaritilan lämmitys (patteri tai kaapeli) on kytketty päälle
Huoltoväli
Pahentuneesta koronatilanteesta johtuen vesihuolto ei vaihda tällä hetkellä vesimittareita.
Vesimittareiden huoltoväli on mitoitettu mittarin koon mukaan. Omakotitalon
(20 mm) mittari vaihdetaan 8-10 vuoden välein. Suurkuluttajien
(vuosi-kulutus vähintään 1000 m3) mittareiden vaihtoväli on
5-6 vuotta.
Kun vesimittarin vaihtoaika lähenee, jakaa mittariasentaja
kiinteistöön lapun, jossa pyydetään ottamaan yhteyttä Keravan Vesihuoltoon ja
sopimaan vaihtoajankohta.
Vesimittarin vaihtokustannukset
Vesimittarin huoltovaihto sisältyy talousveden perusmaksuun. Sen sijaan
vesimittarin molemmin puolin olevat sulkuventtiilit kuuluvat kiinteistön
omaan huoltovastuuseen. Mikäli kyseiset osat
joudutaan mittarinvaihdon yhteydessä uusimaan, veloitetaan uusimiskustannukset
kiinteistön omistajalta.
Jäätyneen tai muutoin asiakkaan toimesta vaurioituneen vesimittarin
vaihdon maksaa aina kiinteistön omistaja.
Vaihdon
jälkeen huomioitavaa
Vesimittarin
vaihdon jälkeen tulee kiinteistön omistajan noin kolmen viikon ajan
seurata erityisen tarkasti vesimittarin toimintaa ja liittimien tiiviyttä.
Mahdollisesta veden tihkumisesta tulee välittömästi ilmoittaa Keravan
Vesihuollon mittariasentajalle puh. 040 318 4154 tai asiakaspalveluun puh. 040 318 2275.
Vesimittarin vaihdon jälkeen saattaa vesimittarin lasin ja laskurin
välissä näkyä ilmakupla tai vettä. Näin kuulukin olla,
sillä vesimittarit ovat märkälaskijamittareita, joiden koneiston kuuluu olla
vedessä. Vesi ja ilma eivät ole haitallisia, eivätkä edellytä minkäänlaisia
toimenpiteitä. Ilma poistuu aikanaan.
Vesimittarin vaihdon jälkeinen vesilaskutus alkaa lukemasta 1 m3.
Vesimittarin
numero
Vesimittarin
lukema voidaan ilmoittaa netissä. Lukemanantosivulle kirjautumiseen tarvitaan
vesimittarin numero. Kun vesimittari vaihdetaan, numero muuttuu, eikä
kirjautuminen enää onnistu vanhalla vesimittarin numerolla.
Uusi numero löytyy vesimittarin kullanvärisestä kiristysrenkaasta
tai itse mittaritaulusta. Vesimittarin
numeron saa myös soittamalla vesilaskutukseen puh. 040 318 2380 tai
asiakaspalveluun puh. 040 318 2275. Mittarinumero on nähtävissä myös
seuraavasta vesilaskusta.