“Hei ope, onhan tänään tanssivälkkä?” –Välituntitoiminta osana lasten hyvinvointia Ahjon koulussa

Jos oppilailta kysyy kouluarjen parhaita puolia, mainitsee moni välitunnit. Välitunti ei ole pelkkä tauko koulupäivän lomassa, sen merkitys on paljon suurempi.

Välitunnit ovat tärkeässä roolissa rakentamassa oppilaiden päivittäistä hyvinvointia ja jaksamista. Tauko oppituntien välissä virkistää ja antaa voimia oppia uusia asioita oppitunneilla.

Ahjon koulussa on kehitelty välitunneille monipuolista toimintaa parantamaan oppilaiden kouluviihtyvyyttä. Välituntitoimintojen suunnittelussa on pyritty huomioimaan lasten kiinnostuksen kohteita. Tavoitteena on ollut löytää jokaiselle innostavaa, erilaista toimintaa, johon voi halutessaan osallistua. Tarjolla on paljon liikuntaa, mutta myös lepoa, lukemista ja palapelien tekemistä.

Vauhdikasta liikuntaa ja iloisia leikkejä

Liikunta ja leikkiminen ovat olleet vuodesta toiseen suosituinta välituntipuuhaa. Vauhdikkaan ulkovälitunnin jälkeen jaksaa taas keskittyä oppimaan uusia asioita. Jalkapallon pelaaminen on ikisuosikkilaji, ja kenttä täyttyykin nopeasti innokkaista jalkapallon pelaajista. Koulun pihalla pääsee harjoittelemaan motorisia taitoja kiipeilemällä ja pelaamalla pihapelejä. Tänä syksynä on myös nähty, miten monipuolisia omia temppuleikkejä lapset keksivät tennispalloilla. Kakkosten ja kolmosten pallonkäsittelytaidot ovat kehittyneet huimasti omien tennispallojen myötä!

Ahjon koulun käytävillä kuuluu tiistaisin innostunutta puheensorinaa, kun suosittu tanssivälitunti on alkamassa. Boosti-opettajan johdolla saliin kokoontuu runsas määrä lapsia tanssimaan toivemusiikin tahdissa. Tanssivälitunnilla voi viettää yhteistä aikaa kavereiden kanssa yli luokkarajojen. Tanssivälkän jälkeen luokkiin palaa aina punaposkisia lapsia, joiden silmät säteilevät liikunnan ilosta. Tanssivälituntien suosio on kasvanut koko ajan, ja se on ilahduttanut koko kouluväkeä.

Liikunnan iloa tanssivälkällä.

Välkkäritoiminnassa koulun isot oppilaat leikittävät torstaisin pienempiään joko jumppasalissa tai koulun kentällä. Välkkärin ideana on, että liikkumiseen kannustajina toimivat oman koulun oppilaat, välkkärit. Välkkärit on koulutettu suunnittelemaan ja ohjaamaan välituntitoimintaa. He voivat omalla esimerkillään ja toiminnallaan luoda ilmapiirin, jossa kaikilla on mukava leikkiä ja liikkua.

Vertaisohjaajat innostavat liikkumaan.

Rauhallisia lukuhetkiä

Omat lukuhetket ovat lapsille rauhallisia hengähdystaukoja oppituntien välissä. Keskiviikkoisin kodikkaaseen lukuolohuoneeseen kokoontuu lapsia, jotka haluavat viettää aikaa hyvän kirjan parissa. Lukuvälitunnilla voi tehdä itselleen oman kodikkaan ja lämpimän lukupesän peitoista ja tyynyistä, ja napata käteensä hyvän kirjan sekä kainaloonsa pehmolelun. Lukuvälitunnille voi halutessaan tulla myös lukemaan kokeisiin.

Ihana lukuhetki keskellä koulupäivää.

Lepoa ja palapelejä koulupäivän lomassa

Koulunuorisotyöntekijä Emmin järjestämälle maanantain lepovälitunnille voi tulla hetkeksi huilaamaan, lukemaan, piirtämään tai muuten vaan rauhoittumaan. Lepovälitunnit ovat olleet suosittuja niiden alusta alkaen.

Tänä syksynä aloitetusta palapelien rakentelusta on tullut suosittua välituntipuuhaa. Yhdessä tehden moni palapeli on jo valmistunut.

Yhteistyön harjoittelua palapelin ääressä.

Ahjon koulussa panostus välitunteihin on kannattanut. Välitunnit tarjoavat oppilaille rentoutumista, joka lisää jaksamista ja parantaa keskittymiskykyä. Välitunnit edistävät myös fyysistä hyvinvointia, vertaissuhteita, sosiaalisia taitoja ja yhdessä toimimista. Parhaimmillaan välitunti lisää yhteenkuulumisen tunnetta ja yhteisöllisyyttä – tärkeitä tulevaisuuden taitoja!

Jutun ovat kirjoittaneet Ahjon koulun rehtori Ulla Savenius ja luokanopettaja Irina Nuortila.