Kouluterveyskysely tarjoaa näkymän lasten ja nuorten hyvinvointiin
Joka toinen vuosi toteutettava kouluterveyskysely tuottaa tietoa lasten ja nuorten kokemuksista terveydestä, hyvinvoinnista, koulunkäynnistä ja opiskelusta sekä elintavoista.
Kouluterveyskyselyn avulla saadaan arvokasta tietoa siitä, miten lapset ja nuoret kokevat hyvinvointinsa sekä kouluyhteisönsä tilan Keravalla. Syksyllä 2025 julkaistuja tuloksia hyödynnetään muun muassa kaupungin strategisten tavoitteiden seurannassa ja koulujen toimintakulttuurin kehittämisessä.
Kyselystä valtakunnallista seurantatietoa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen joka toinen vuosi toteuttama kouluterveyskysely tuottaa valtakunnallista seurantatietoa lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja terveydestä sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Kyselyyn osallistuvat perusopetuksen 4. ja 5. luokkien ja 8. ja 9. luokkien oppilaat sekä lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijat. Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista ja nimetöntä.
Keravalla kyselyyn vastasi 86 prosenttia 4.–5. luokan oppilaista ja 57 prosenttia 8.–9. luokan oppilaista. Lukiolaisista kyselyyn vastasi 72 prosenttia opiskelijoista. Alakoululaisten ja lukiolaisten osalta vastausprosentti nousi hieman maan keskitason yläpuolella. Yläkoululaisten osalta vastausprosentti jäi maan keskitasoa alhaisemmaksi.
Alakouluikäisillä korostuu osallisuus ja turvallisuus
Alakouluikäisten osalta Keravalla korostuu lasten vahva osallisuuden kokemus: oppilaat kokevat voivansa osallistua koulun asioiden suunnitteluun ja arkeen selvästi muuta maata useammin. Myös turvallisuuden kokemukset ovat lisääntyneet. Kouluruokaankin ollaan tyytyväisiä. Kehittämiskohteena nousee esiin luokkien rauhattomuus. Koulukiusaaminen on hieman vähentynyt, mutta sitä esiintyy edelleen ja siihen tulee kiinnittää huomiota.
Yläkouluikäisillä on yhteisöllisyyttä ja terveelliset elämäntavat
Keravan yläkouluissa oppilaat kokevat olevansa kuultuja ja mukana päätöksenteossa, mikä vahvistaa yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Terveelliset elämäntavat ja ulkoilu ovat vakiintuneet nuorten keskuudessa, ja niitä tukevat positiiviset kokemukset luonnosta. Kouluinnostus on 8.- ja 9.-luokkalaisilla kasvanut, mutta jää alhaisemmaksi kuin nuoremmilla oppilailla. Haasteina korostuvat mielen hyvinvointiin liittyvät asiat.
Lukiolaisilla on työrauha ja turvallinen kouluyhteisö
Keravan lukion opiskelijoiden kouluinnostus on noussut, ja koulu-uupumus sekä yksinäisyyden kokemukset vähentyneet. Opiskelijat kokevat kouluyhteisön turvalliseksi ja työrauhan hyväksi. Toisaalta luokan ilmapiirin hyväksi kokeneiden määrä on hieman laskenut, ja Keravalla lukiolaiset pitävät koulunkäynnistä hieman muuta maata harvemmin. Vapaa-ajalla harrastetaan aktiivisesti. Nikotiinipussien käyttö on lisääntynyt.
Mielen hyvinvoinnin haasteet vaikuttavat oppimiseen ja arkeen
Yhteenvetona voi todeta, että mielen hyvinvoinnin haasteet vaikuttavat edelleen oppilaiden hyvinvointiin ja koulumenestykseen, vaikka tilanne on hieman edellisestä kouluterveyskyselystä erityisesti lukiolaisten osalta kohentunut.
Opiskeluhuollon palvelujen saavutettavuus vaatii kehittämistä, jotta matalan kynnyksen palvelut olisivat kaikkien saatavilla. Osallisuutta tulee vahvistaa erityisesti niiden oppilaiden kohdalla, jotka jäävät kouluyhteisön ulkopuolelle. Turvallisen ilmapiirin ja koulukiusaamisen ehkäisemiseksi tarvitaan edelleen vahvistavia toimintamalleja, ja opetuksessa tulee tunnistaa sekä varmistaa oppilaiden yksilölliset tarpeet.
Lasten ja nuorten hyvinvointi keskeinen strateginen tavoite
Lasten ja nuorten hyvinvointi on yksi Keravan kaupungin keskeisistä strategisista tavoitteista tällä valtuustokaudella. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä jatketaan tiiviissä yhteistyössä koulujen, opiskeluhuollon ja hyvinvointialueen kanssa.
Kouluterveyskyselyn tulokset auttavat suuntamaan kehittämistyötä. Kyselyn tuloksia on käsitelty lasten ja nuorten palvelujen lautakunnassa syksyn aikana, ja koulukohtaiset tulokset käsitellään koulujen moniammatillisissa työryhmissä. Keskustelut palveluiden kehittämisestä ja kohdentamisesta jatkuvat.
Lisätietoa kouluterveyskyselystä THL:n verkkosivuilla: https://thl.fi/kouluterveyskysely/tulokset