
Psykologian opiskelijat Manchesterista tutustuivat Keravan kouluihin
Keravan kaupunki ja Britannian toiseksi suurin yliopisto, Manchester Metropolitan University, ovat aloittaneet yhteistyön. Yliopiston neljä psykologian maisteriohjelmien opiskelijaa osallistui kansainväliseen opiskeluharjoitteluun Kalevan ja Päivölänlaakson kouluissa keväällä 2025.
Opintoihinsa liittyvään harjoitteluun tulleet opiskelijat työskentelivät yhdessä Kalevan ja Päivölänlaakson koulujen opettajien kanssa ja pitivät myös pieniä oppimistuokioita. He opastivat keravalaisia oppilaita muun muassa tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelussa ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Samalla keravalaiset oppilaat saivat kuulla Britannian koulujärjestelmästä ja kulttuurista, ja harjaannuttivat englannin kieltään.
Viikon kestänyt opiskeluharjoittelu toi runsaasti uusia näkökulmia sekä harjoittelijoille että keravalaisille.
Suomalainen koulukulttuuri yllätti positiivisesti
Manchesterin yliopiston psykologista hyvinvointia kliinisessä työssä opiskeleva maisteriopiskelija Amna Sharif vaikuttui Kalevan koulun osallistavasta kulttuurista sekä luonnon integroimisesta opetukseen.
– Suomessa opetus tuntui paljon käytännönläheisemmältä ja toiminnallisemmalta kuin Isossa-Britanniassa. Oppitunnit ulottuivat usein luokkahuoneen ulkopuolelle ja niissä hyödynnettiin ulkotiloja, luovia ympäristöjä sekä joustavia opetusmenetelmiä, jotka rohkaisivat oppilaita itsenäisyyteen ja kriittiseen ajatteluun.
Sharif kertoo koulupäivän ulkona olleen hänelle erityisen mieleenpainuva ja silmiä avaava.
– Ulkona vietetyn koulupäivän aikana hyödynnettiin suomalaisen luonnon terapeuttista voimaa. Oppilaat saivat tutkia itse, tehdä yhteistyötä ja ilmaista itseään rennossa ilmapiirissä. Kokemus muistutti vahvasti siitä, kuinka oppiminen ja tunnekehitys ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa.
Monialainen tuki herätti ajatuksia
Harjoittelusta sai uusia näkökulmia myös Päivölänlaakson koulussa harjoittelunsa suorittanut opiskelija Tara Natasha Tarney.
– Aluksi olin huolissani kielimuurista, mutta lasten kielitaito teki minuun suuren vaikutuksen – ja vielä enemmän se päättäväisyys ja kekseliäisyys, jolla lapset, joille englanti oli haastavaa, silti halusivat ottaa kontaktia ja jakaa omaa kulttuuriaan.
Tarneyn huomio kiinnittyi kouluissa tarjottavaan oppimisen ja koulunkäynnin monialaiseen tukeen.
– Suomalainen malli, jossa psykologit, kuraattorit, nuorisotyöntekijät ja perhetyöntekijät työskentelevät koulussa yhteistyössä, tuntui tehokkaalta ja haastoi käsitykseni oppilashuollon rakenteista. Verrattuna aiempiin kokemuksiini Isossa-Britanniassa, jossa vastaavat palvelut toimivat usein koulun ulkopuolella, suomalainen kokonaisvaltainen malli vaikutti vahvemmin integroidulta ja helpommin saavutettavalta.
Opettajat kokivat yhteistyön antoisana
Kalevan ja Päivölänlaakson koulujen opettajat kiittivät yhteistyötä opiskelijoiden kanssa erittäin antoisaksi. He kehuivat harjoittelijoiden olleen hyvin valmistautuneita, ystävällisiä ja aktiivisesti mukana koulun toiminnassa. Opettajat kiinnittivät huomiota opiskelijoiden nopeaan sopeutumiseen koulujen arkeen sekä opiskelijoiden ja oppilaiden välille syntyneeseen hyvään vuorovaikutukseen.
Yhteistyö toi esiin myös oppilaiden innostuksen ja rohkeuden käyttää englannin kieltä. Opettajien mukaan oppilaat olivat kiinnostuneita vierailijoista ja heidän kertomuksistaan brittiläisestä koulutusjärjestelmästä.
Opettajat kokivat saaneensa yhteistyöstä myös uusia ajatuksia oman työn kehittämiseen ja suomalaisen koulutusjärjestelmän tarkasteluun.
Olimme hyvin tyytyväisiä ja iloisia, että lähdimme tähän mukaan!
Kalevan ja Päivölänlaakson koulujen opettajatVaihto-ohjelma laajenee ensi keväänä
Keravan kaupungin perusopetusjohtaja Terhi Nissinen sanoo vaihto-ohjelman käynnistämisen vaatineen paljon valmistelua ja hallinnollista työtä, mutta lopputuloksen olleen erittäin palkitseva.
– Suunnitelmiin tuli matkan varrella joitain muutoksia, mutta varsinainen vaihto sujui mutkattomasti. Tämä ensimmäinen vaihto tuntuu antaneen selkeää lisäarvoa sekä molemmille organisaatioille että siihen osallistuneille henkilöille, ja olen siitä hurjan iloinen, Nissinen sanoo.
Keväällä 2026 vaihto-ohjelma laajenee. Kevään opiskelijavaihtoon on ilmoittautunut lisää innostuneita Keravalta, ja mukana ovat silloin Kalevan ja Päivölänlaakson koulujen lisäksi myös Kurkelan ja Sompion koulut sekä Keskustan ja Keravanjoen esiopetus.
Tämä verkkosivu-uutinen on tehty The British Psychological Society -lehdessä 7.8.2025 julkaistusta artikkelin pohjalta.
Siirry tästä lukemaan alkuperäinen artikkeli: The placement broadened my perspective, and challenged my assumptions | BPS.