STEAM-pedagogiikka innostaa oppimaan Killan koulussa
STEAM-pedagogiikka yhdistää yhdistää tieteen, teknologian, insinööritaidon, taiteen ja matematiikan luovaksi ja tutkivaksi oppimiseksi, jossa korostuvat leikki, luovuus ja lasten osallisuus.
Killan alakoulussa STEAM-pedagogiikkaa toteutetaan erityisesti 4. ja 6. vuosiluokilla osana käsityötä ja valinnaisaineita.
Oppilaat pääsevät tutkimaan maailman ilmiöitä kokeilun, rakentelun ja oivaltamisen kautta. Tunneilla kehitetään ongelmanratkaisutaitoja ja vahvistaa oppilaiden aktiivista roolia oppimisessa. Oppiminen on hauskaa ja kehittää tulevaisuuden taitoja.
Oppilaat kuvailevat STEAM-oppimista innostavana ja monipuolisena. STEAM-tunneille osallistuneet kertovat nauttineensa erityisesti legojen koodaamisesta – rakentelu oli haastavaa mutta hauskaa. Robotin liikkeelle saaminen koettiin kiinnostavaksi.
Myös 3D-mallinnus sekä printtaus tarjosivat mahdollisuuden oppia uutta ja muokata omia töitä koneella. Oppilaat pitivät myös sitä, että rakettiprojektissa sai tehdä paljon omia valintoja. Oman 3D-työn printtaaminen herätti paljon innostusta, ja savitöiden muotoilu koettiin mieluisaksi osaksi luovaa tekemistä.
STEAMin parissa oppiminen on elämyksellistä – ja oppilaat ovat siitä innoissaan!
STEAM on lyhenne sanoista
- S – Science = Tiede
- T – Technology = Teknologia
- E – Engineering = Insinööritaito
- A – Art = Taide
- M – Mathematics = Matematiikka
Jutun on kirjoittanut Killan koulun rehtori Virve Saarinen.