Keravan terveyskeskus uudistaa neuvonta- ja ajanvarauspalvelujaan 28.9. alkaen

Kaikkia asiakkaita pyydetään ottamaan etukäteen yhteyttä terveyskeskukseen. Uuden toimintatavan tarkoitus on tarjota entistä sujuvampaa palvelua ja samalla vähentää infektiotautien leviämistä.

Keravan terveyskeskus uudistaa neuvonta- ja ajanvarauspalvelujaan. Keskiviikosta 28.9.2022 alkaen asiakkaiden tulee aina ottaa yhteyttä terveyskeskukseen etukäteen joko sähköisesti tai puhelimitse. Myös kiireellistä hoitoa tarvitsevia potilaita palvellaan ainoastaan ajanvarauksella.

Uudistuksen myötä vastaanottoaikaa ei voi enää varata asioimalla paikan päällä terveyskeskuksen neuvonta- ja potilastoimistossa. Kiireettömissä asioissa potilaiden tulee ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ensisijaisesti sähköisesti Klinik-verkkopalvelun kautta. Jos sähköinen asiointi ei ole mahdollista, on vaihtoehtona terveyskeskukseen soittaminen. Siirry Klinik-palveluun.

Terveyskeskuksen ajanvarausnumero 09 2949 3456 palvelee 28.9. alkaen sekä kiireetöntä että kiireellistä hoitoa tarvitsevia asiakkaita maanantaista torstaisin klo 8–15.45 sekä perjantaisin klo 8–14. Asiakkaan tulee numeroon soittaessaan valita, onko kyse kiireellisestä vai kiireettömästä sairaudesta tai oireesta. Hoitoalan ammattilainen tekee puhelimessa hoidon tarpeen arvioinnin ja varaa tarvittaessa ajan hoitajan tai lääkärin vastaanotolle.

Asiakas voi asioida terveyskeskuksessa ilman ajanvarausta, jos kyseessä on kiireellinen asia eikä hän ole saanut takaisinsoittoa terveyskeskuksesta kahden tunnin kuluttua yhteydenotosta.

Terveyskeskuksen ollessa suljettu asiakkaat voivat soittaa kiireellisissä asioissa Päivystysavun numeroon 116 117. Hätätilanteessa on aina soitettava hätänumeroon 112.

Uusi toimintatapa ei koske terveyskeskuksen matalan kynnyksen MIEPÄ-pistettä, jonne voi edelleen hakeutua ilman ajanvarausta keskustelemaan mielenterveyteen tai päihteiden käyttöön liittyvistä huolista. MIEPÄ-piste palvelee maanantaista torstaisin klo 8–14 ja perjantaisin klo 8–13.

Tavoitteena entistä tehokkaampi palveluohjaus

Uudistuvan neuvonta- ja ajanvarauspalvelun tavoitteena on sujuvoittaa terveyskeskuksen asiakkaiden hoitoon pääsyä. Kun asiakas on terveyskeskukseen yhteydessä etukäteen, voidaan hänelle nopeammin tarjota oikeita palveluja. Moni asia hoituu myös helposti puhelimitse ilman käyntiä terveyskeskuksessa.

“Esimerkiksi monet infektiotaudit ovat sellaisia, joiden hoito onnistuu hyvin etäyhteyksien avulla. Varsinkin taudin alkuvaiheessa monia vaivoja voidaan lievittää kotikonstein ja usein oireet helpottuvat omahoidon avulla. Silloin ei tarvitse lähteä kipeänä terveyskeskukseen jonottamaan. Koronaa on edelleen liikkeellä ja lisäksi influenssakausi on tulossa, joten oireisena olisi muutenkin hyvä jäädä kotiin sairastamaan ja näin ehkäistä tautien leviämistä”, muistuttaa johtava ylilääkäri Päivi Fonsén.