Kuvassa on sähköpotkulaudan yläosa vihreää taustaa vasten.

Keravalaiset toivovat sähköpotkulaudoille sääntelyä

Syyskuun sähköpotkulautakyselyyn vastasi 428​ keravalaista. 

Kesällä voimaan tullut mikroliikennelaki antaa kunnille oikeudet hallita ja ohjata vuokrattavien sähköpotkulautojen käyttöä kaduilla ja yleisillä alueilla.  

Keravan kaupunki työstää tällä hetkellä mikroliikennelupaa ja siihen sisältyviä lupaehtoja. Osana mikroliikennelain ja lupaehtojen valmistelua kysyimme asukkaiden kokemuksia ja mielipiteitä vuokrattavista sähköpotkulaudoista. Tavoitteena oli kerätä asukkailta tietoa, jota voidaan huomioida mikroliikenneluvan lupaehdoissa.

Kyselyyn vastattiin kaikissa ikäryhmissä. Peräti 85 prosenttia kyselyyn vastaajista ei ollut itse käyttänyt sähköpotkulautaa ollenkaan.  

Kasaumiin ja virheelliseen pysäköintiin puututaan

Sähköpotkulautojen hallitsemattomia kasaumia ja virheellistä pysäköintiä vastaajat olivat huomanneet eniten Keravan koulujen, linja-autopysäkkien ja julkisen liikenteen liityntäpaikkojen lähellä sekä asematunnelin Kauppakaaren puoleisen sisäänkäynnin luona. 

Vastaajat ehdottivat ratkaisuksi esimerkiksi määrättyjä pysäköintialueita etenkin Prisman ja aseman viereen. Vuokrauksen yhteydessä voisi edellyttää vahvaa tunnistautumista sekä yöaikaisia rajoituksia. 

– Kaupunki voi rajoittaa kasaumakohtien syntymistä esimerkiksi nopeusrajoituksin tai merkitä ne kieltoalueeksi. Lupaehtoihin on tulossa myös kohta, jossa vuokraajan tulee ottaa laudasta kuva lopettaessaan vuokraamisen, kertoo liikenneinsinööri Tiia Haapaniemi.  

Nopeuksia Keravan kaupunki aikoo hillitä yöaikaisilla rajoituksilla.  

Vastaajat nostivat vaarallisiksi tilanteiksi sellaiset, joissa sähköskuutilla ajaa kaksi tai useampi henkilöä tai suojateitten yli ajetaan pysähtymättä​. 

Sähköpotkulaudat jakavat mielipiteitä

Yli puolet sähköpotkulautaa jo käyttävistä näkee vuokrattavat sähköpotkulaudat tärkeänä lisänä kaupungin liikkumisjärjestelyihin. Täysin samaa mieltä väittämän kanssa oli käyttäjistä 53, osittain samaa mieltä 23, osittain eri mieltä 15 ja täysin eri mieltä 10 prosenttia. 

Vastaajista, jotka eivät itse käyttäneet sähköpotkulautaa, yli puolet, 55 prosenttia, oli puolestaan täysin eri mieltä väittämän kanssa. Osittain eri mieltä oli 20 prosenttia, osittain samaa mieltä 19 prosenttia ja täysin samaa mieltä 6 prosenttia. 

Seuraavaksi mikroliikenneluvan toimeenpanossa kuullaan sidosryhmiä ja palveluntuottajia.