Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen sekä koulunkäynnin tuki uudistuu

Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet on päivitetty oppimisen tuen uudistetun lainsäädännön mukaiseksi.

Uudistuksen myötä lapsi tai oppilas saa tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa omassa opetusryhmässään ja ensisijaisesti ryhmämuotoisena. Myös oppimisen tuen prosessit ja käsitteistö uudistuvat. Esi- ja perusopetuksessa ei enää käytetä aiempia tuen tasoja – yleistä, tehostettua ja erityistä tukea – vaan tuki perustuu konkreettisiin pedagogisiin ratkaisuihin ja tukimuotoihin ryhmän ja lasten tarpeiden mukaisesti. Muutokset tulevat voimaan 1.8.2025.

Painopiste varhaiseen ja ennaltaehkäisevään tukeen

Oppimisen tuen uudistus vahvistaa lapsen ja oppilaan oikeutta saada varhaista, omassa ryhmässä toteutettavaa tukea, kuten yleistä tukiopetusta, erityisopettajan antamaa opetusta tai opetuskielen tukiopetusta.

Opetusta suunnitellaan ja toteutetaan opetusryhmän tarpeiden mukaan. Tuen keinoja voivat olla esimerkiksi opetuksen eriyttäminen, samanaikais- ja yhteisopetuksen lisääminen sekä oppimisympäristön esteettömyyden ja saavutettavuuden parantaminen.

Eriyttäminen tarkoittaa opetuksen mukauttamista lapsen tai oppilaan tarpeisiin opetusjärjestelyjen, oppimisympäristön, opetusmenetelmien, materiaalien tai arvioinnin avulla. Samanaikais- ja yhteisopetus puolestaan tarkoittaa kahden opettajan, kuten esi- ja erityisopettajan tai luokan- ja erityisopettajan, yhdessä opettamista.

Oppilaskohtaiset tukitoimet

Jos ryhmäkohtainen tuki ei riitä, lapselle tai oppilaalle voidaan tarjota yksilöllistä tukea. Lapsi- ja oppilaskohtaisia tukimuotoja ovat:

  • erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä tai muun opetuksen yhteydessä
  • erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä
  • erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa
  • tulkitsemispalvelut
  • avustajapalvelut
  • apuvälineet
  • perusopetuksen oppimäärästä tai paikallisen opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen
  • perusopetuksen järjestäminen oppilaalle vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella.

Tällä hetkellä tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten ja oppilaiden tuen tarvetta ja tukitoimia arvioidaan ensi lukuvuoden (2025–2026) aikana. Tarkemmasta aikataulusta tiedotetaan huoltajia myöhemmin. Huoltajien ei tässä vaiheessa tarvitse tehdä mitään. Asian etenemisestä huoltajat saavat tietoa lapsensa päiväkodista tai koulusta.

Kouluilla ja päiväkodeissa kerrotaan tuen uudistuksesta syksyllä muun muassa vanhempainiltojen yhteydessä. Lisätietoa tuen uudistuksesta saa myös opetushallituksen tietosivuilta:

Lisätietoa antavat tarvittaessa:

kasvatuksen ja opetuksen erityisasiantuntija Sari Lehto, sari.lehto@kerava.fi
kasvatuksen ja opetuksen erityisasiantuntija Merja Mäkinen, merja.makinen@kerava.fi
kasvun ja oppimisen tuen johtaja Minna Kallio, minna.kallio@kerava.fi