Jokaisella lapsella on oikeus taiteeseen ja kulttuuriin!
Keravalla halutaan mahdollistaa lapsille ja nuorille yhdenvertainen tapa kokea monipuolisesti kulttuuria, taidetta ja kulttuuriperintöä.
Kulttuurikasvatussuunnitelma tarkoittaa suunnitelmaa siitä, miten kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatusta toteutetaan osana opetusta päiväkodeissa ja kouluissa. Suunnitelma tukee varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien toteuttamista, ja se perustuu Keravan omaan kulttuuritarjontaan ja kulttuuriperintöön.
Keravan kulttuurikasvatussuunnitelmaa kutsutaan kulttuuripoluksi. Keravalaiset lapset kulkevat kulttuuripolkua esiopetuksesta perusopetuksen loppuun saakka.
Kulttuurikasvatussuunnitelman tavoitteena on mahdollistaa kaikille keravalaisille lapsille ja nuorille yhdenvertainen mahdollisuus osallistua, kokea sekä tulkita taidetta, kulttuuria ja kulttuuriperintöä. Lapset ja nuoret kasvavat rohkeiksi kulttuurin ja taiteen käyttäjiksi, muokkaajiksi ja tuottajiksi, jotka ymmärtävät kulttuurin merkityksen hyvinvoinnille.
Keravan kulttuurikasvatussuunnitelman arvot pohjautuvat Keravan kaupunkistrategiaan sekä varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmiin.
Kulttuurikasvatussuunnitelman arvopohjana ovat rohkeus, inhimillisyys, osallisuus, jotka luovat perustan aktiiviseksi ja hyvinvoivaksi ihmiseksi kasvamiselle. Arvopohja ohjaa läpileikkaavasti kulttuurikasvatussuunnitelman suunnittelua ja toteutusta.
Monimuotoisten oppimisympäristöjen avulla, monella tavalla tehden, ilmiöpohjaisen oppimisen kautta, lapsilähtöisesti toimien, rohkeasti uutta ja erilaista kokeillen.
Jokainen lapsi ja nuori saa tehdä, osallistua ja toimia omien taitojensa mukaisesti, yhdenvertaisesti, moniarvoisesti ja moninaisesti, kestävään tulevaisuuteen suunnaten, keskiössä ihmisyys.
Kaikkien oikeus kulttuuriin ja taiteeseen, itsetekeminen, yhteisöllisyys, monikulttuurisuus, tasa-arvo, demokratia, turvallinen kasvu, yhdessä osallistuminen.
Kulttuuripolun ohjelman monimuotoiset sisällöt ja luovat toimintaympäristöt tuovat oivalluksia, iloa ja elämyksiä oppimiseen ja ihmisenä kasvamiseen.
Kulttuuripolku koostuu kohdennetuista sisällöistä ikäluokittain varhaiskasvatuksesta aina yhdeksänteen luokkaan asti. Kulttuuripolun teemoissa ja painotuksissa huomioidaan eri kohderyhmien toimintamahdollisuudet ja -valmiudet sekä alueen kulttuuritarjonta ja ajankohtaiset lapsia kiinnostavat ilmiöt. Kulttuuripolulla lapset ja nuoret tutustuvat erilaisiin taiteen muotoihin sekä laajasti keravalaisiin taide- ja kulttuuripalveluihin.
Tavoitteena on, että jokainen keravalainen oppilas pääsee osallistumaan omalle ikätasolleen suunnattuihin sisältöihin. Sisällöt ovat kouluille maksuttomia. Polun tarkemmat sisällöt vahvistetaan vuosittain.
Kohderyhmä | Taiteenlaji | Sisällöntuottaja | Tavoite |
---|---|---|---|
Alle 3-vuotiaat | Kirjallisuus | Kirjasto | Kirjoihin tutustuminen. Lapsen taiteellisen toimijuuden vahvistaminen sanataiteen avulla. |
3-5-vuotiaat | Kirjallisuus | Kirjasto | Lukemaan innostaminen. Lukemaan innostaminen. Lapsen taiteellisen toimijuuden vahvistaminen sanataiteen avulla. |
Kohderyhmä | Taiteenlaji | Sisällöntuottaja | Tavoite |
---|---|---|---|
Eskarit | Musiikki | Musiikkiopisto | Yhteisöllinen konserttikokemus ja yhdessä laulaminen. |
Eskarit | Kirjallisuus | Kirjasto | Lukemaan innostaminen ja lukemaan oppimisen tukeminen. Lapsen taiteellisen toimijuuden vahvistaminen sanataiteen avulla. |
Kohderyhmä | Taiteenlaji | Sisällöntuottaja | Tavoite |
---|---|---|---|
1-luokka | Kirjallisuus | Kirjasto | Kirjastoon ja sen käyttöön tutustuminen. |
2-luokka | Kirjallisuus | Kirjasto | Lukemaan innostaminen ja lukuharrastuksen tukeminen. |
2-luokka | Kuvataide ja muotoilu | Museopalvelut (Sinkka) | Kuvanlukutaito, taiteen jamuotoilun sanasto ja luova ilmaisu. |
3-luokka | Esittävä taide | Keski-Uudenmaan teatteri ja kulttuuripalvelut | Teatteriin tutustuminen. |
4-luokka | Kulttuuriperintö | Kulttuuripalvelut | Kotiseutumuseoon tutustuminen, paikallishistoria ja muutokset ajassa. |
5-luokka | Sanataide | Kirjasto | Taiteellisen toimijuuden vahvistaminen ja oman tekstin tuottaminen. |
6-luokka | Kulttuuriperintö | Kulttuuripalvelut | Yhteiskunnallinen osallisuus; juhlaperinteeseen tutustuminen ja osallistuminen. |
7-luokka | Kuvataide | Museopalvelut (Sinkka) | Yhteiskunnallinen osallisuus; juhlaperinteeseen tutustuminen ja osallistuminen. |
8-luokka | Vaihtelevat taiteenlajit | Taidetestaajat | Tutustu osoitteessa taidetestaajat.fi |
9-luokka | Kirjallisuus | Kirjasto | Lukemaan innostaminen ja lukuharrastuksen tukeminen. Yhteisöllisyys ja lukukokemusten ja vinkkien jakaminen. |
Kulttuurikasvatussuunnitelma on Keravan kaupungin vapaa-ajan ja hyvinvoinnin, kasvatuksen ja opetuksen toimialojen sekä taide- ja kulttuuritoimijoiden yhteinen ohjaava suunnitelma. Ohjelmaa toteutetaan tiiviissä yhteistyössä varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen henkilöstön kanssa.