Koulun lukutaitotyöllä kohti lukukipinää

Huoli lasten lukutaidosta on toistuvasti nostettu esiin mediassa. Maailman muuttuessa lukemisen kanssa kisailee moni muu lapsia ja nuoria kiinnostava ajanviete. Lukeminen harrastuksena on selkeästi vähentynyt vuosien saatossa, ja yhä harvempi lapsi on kertonut harrastavansa lukemista.

Sujuva lukutaito on väylä oppimiseen, sillä lukutaidon merkitys kaiken oppimisen perustana on kiistaton. Tarvitsemme sanoja, tarinoita, lukemista ja kuuntelemista löytääksemme kirjallisuuden tarjoaman ilon, ja sen myötä kehittyäksemme innostuneiksi ja sujuviksi lukijoiksi. Tämän luku-unelman saavuttamiseksi tarvitsemme aikaa ja innostusta tehdä lukutaitotyötä kouluissa.

Luku- ja satuvälitunneista iloa koulupäivään

Koulun tärkeä tehtävä on etsiä omalle koululleen sopivia tapoja innostaa lapsia lukemaan. Ahjon koululla onkin panostettu lukutaitotyöhön luomalla oppilaille mieluista lukutoimintaa. Kirkkain johtoajatuksemme on ollut tuoda kirjat ja tarinat lähelle lasta, sekä antaa oppilaille mahdollisuus osallistua itsekin koulun lukutaitotyöhön ja sen suunnitteluun.

Lukuvälitunneistamme on tullut suosittuja välitunteja. Lukuvälitunnilla voi tehdä itselleen oman kodikkaan ja lämpimän lukupesän peitoista ja tyynyistä, ja napata käteensä hyvän kirjan sekä kainaloonsa pehmolelun. Lukeminen ystävän kanssa on myös ihanaa ajanvietettä. Ekaluokkalaisten suusta onkin säännöllisesti tullut palautetta, että lukuvälkkä on viikon paras välkkä!

Lukuvälituntien lisäksi kouluviikkoomme kuuluu myös satuvälitunti. Satuvälitunnille ovat aina tervetulleita kaikki, jotka haluavat nauttia satujen kuuntelemisesta. Monet rakastetut satuhahmot Peppi Pitkätossusta Vaahteramäen Eemeliin ovatkin viihdyttäneet tarinoissa koululaisiamme. Sadun kuuntelun jälkeen tapanamme on keskustella tarinasta, kirjan kuvista ja omista kuuntelukokemuksista. Satujen ja tarinoiden kuunteleminen ja satuhahmoihin samaistuminen vahvistavat lasten positiivista asennetta lukemista kohtaan ja innostavat omalta osaltaan myös lukemaan kirjoja.

Nämä koulupäivän lomassa olevat lukutuokiot ovat lapsille rauhallisia hengähdystaukoja oppituntien välissä. Tarinoiden lukeminen ja kuunteleminen rauhoittavat ja rentouttavat vauhdikkaita koulupäiviä. Tämän kouluvuoden aikana luku- ja satuvälitunneilla on käynyt paljon lapsia jokaiselta vuosiluokalta.

Ahjon lukuagentit koulukirjaston asiantuntijoina

Koulullamme on haluttu lisätä oppilaiden osallisuutta koulukirjastomme kehittämisessä ja toiminnassa. Kuudennella luokalla on muutamia intohimoisia lukijoita, jotka tekevät arvokasta lukutaitotyötä koko koulun iloksi lukuagenttien roolissa.

Lukuagenteistamme on kasvanut koulukirjastomme asiantuntijoita. He toimivat innostavina ja lukutyöstä kiinnostuneina roolimalleina pienemmille oppilaillemme. Lukuagenttimme lukevat mielellään satuja lukuvälitunneilla koulun pienimmille oppilaille, pitävät kirjavinkkaustuokioita ja auttavat löytämään koulukirjastosta mieluista lukemista. He pitävät myös yllä koulukirjaston toimintaa ja houkuttelevuutta erilaisilla ajankohtaisilla teemoilla ja tehtävillä.

Yksi agenttien omista ideoista on ollut viikoittainen sanataidevälitunti, jonka he toteuttavat itsenäisesti omien ideoidensa pohjalta. Näillä välitunneilla luetaan, leikitellään sanoilla ja tehdään yhdessä tarinoita. Näistä välitunneista onkin kouluvuoden aikana muodostunut tärkeä osa lukutaitotyötämme. Lukutaitotyö on agenttitoiminnan myötä saanut ansaitsemaansa näkyvyyttä koulullamme.

Lukuagentti on myös opettajan arvokas työpari. Agentin ajatukset lukemisesta ovat samalla opettajalle aitiopaikka lasten maailmaan. Agentit ovat myös sanallistaneet lukutaidon tärkeyttä koulullamme erilaisissa tapahtumista. Heidän kanssaan olemme suunnitelleet myös kouluumme viihtyisän lukuolohuoneen, joka toimii koko koulun yhteisenä lukupaikkana.

Koko koulun lukupajat osana lukutaitotyötä

Koulullamme pidetään yllä keskustelua lukutaidon tärkeydestä. Viime vuoden lukuviikolla järjestimme paneelikeskustelun lukuharrastuksen merkityksestä. Keskusteluun osallistui tuolloin eri ikäisiä oppilaitamme ja opettajia. Tämän kevään lukuviikolla tulemme taas kuulemaan raikkaita ajatuksia lukemisesta ja kirjallisuuden harrastamisesta.

Tämän kouluvuoden aikana olemme koko koulun voimin panostaneet säännöllisesti toteutettaviin yhteisiin lukupajoihin. Pajatunnilla jokainen oppilas saa valita itselleen mieluisan pajan, johon haluaisi osallistua. Näillä tunneilla on mahdollista lukea, kuunnella tarinoita, kirjoittaa satuja tai runoja, tehdä sanataidetehtäviä, lukea englanninkielisiä kirjoja tai tutustua tietokirjoihin. Pajoissa on ollut mukava ja innostunut tunnelma, kun pienet ja isot koululaiset viettävät yhteistä aikaa sanataiteen merkeissä!

Vuosittaisella valtakunnallisella lukuviikolla Ahjon koulun lukujärjestys täyttyy monenlaisesta lukemiseen liittyvästä toiminnasta. Lukuagenttiemme kanssa suunnittelemme parhaillaan tämän kevään lukuviikon toimintaa. Viime vuonna he toteuttivat lukuviikolle useita erilaisia toimintapisteitä ja ratoja koko koulun iloksi. Nytkin heillä on valtavasti intoa ja suunnitelmia tämän kevään lukuviikon tehtäviin! Yhteistyössä toteutettu suunnitelmallinen lukutaitotyö lisää lukuintoa ja kiinnostusta kirjallisuuteen.

Ahjon koulu on Lukeva koulu. Lukutaitotyötämme voi seurata Instagram-sivullamme @ahjon_koulukirjasto

Lukuterveisin Ahjon koulusta
Irina Nuortila, luokanopettaja, koulukirjastovastaava

Lukutaito on elämäntaito ja tärkeä meille jokaiselle. Vuoden 2024 aikana julkaisemme kuukausittain lukemiseen liittyviä kirjoituksia.