Kouluturvallisuus
Turvallinen oppimisympäristö
Jokaisella opetukseen osallistuvalla oppilaalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Samoin opettajilla ja koulun muulla henkilökunnalla on oikeus turvalliseen työympäristöön. jossa työrauha ja opiskelun esteetön sujuminen on varmistettu. Koulussa ohjataan oppilaita ymmärtämään, että jokainen vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin toistenkin hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen. Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Kouluissa harjoitellaan säännöllisestui turvallisuuteen liittyviä asioita henkilöstön ja myös oppilaiden kanssa. Lukuvuoden aikana järjestetään mm. pelastautumisharjoituksia, kartoitetaan mahdollisia riskejä koulurakennuksesta ja pihalta sekä opetellaan turvallisuusasioita eri oppiaineissa.
-
Perusopetuslain mukaan oppilaalla on käyttäytymisvelvoite. Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti. Oppilaalla on velvollisuus käyttäytyä muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei hän vaaranna muiden oppilaiden, kouluyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä.
Koulun opettajan tai rehtorin tulee ilmoittaa tietoonsa tulleesta oppimisympäristössä tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta, syrjinnästä tai väkivallasta niistä epäillyn ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.
Kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan ehkäiseminen kouluissa
” Kiusaaminen on aina väkivaltaa, vaikka kaikki väkivalta ei ole kiusaamista. Kiusaaminen erottuu muista väkivallanteoista siinä, että sille on ominaista toistuvuus; se on systemaattista ja se kohdistuu aina uudestaan ja uudestaan siihen samaan henkilöön, joka on jollain lailla heikommassa asemassa, eli tyypillistä on tämä osapuolten epätasaväkisyys.” Professori Christina Salmivalli, 7.10.2024
Kiusaamisesta on olemassa erilaisia määritelmiä. Yleisesti kiusaamisella tarkoitetaan sitä, että joku oppilas joutuu yhden tai useamman muun oppilaan toistuvan loukkaamisen, vahingoittamisen ja/tai syrjimisen kohteeksi pystymättä puolustautumaan tai vaikuttamaan saamaansa kohteluun.
Kiusaamisväkivalta voi olla esimerkiksi tönimistä, lyömistä, haukkumista ja pilkkaamista, yksin jättämistä, ilkeitä puheita somessa tai muuta toimintaa, jolla pyritään vahingoittamaan tai loukkaamaan toista. Se merkitsee usein myös uhrin eristämistä luokan, ryhmän tai some-ryhmän sosiaalisesta kanssakäymisestä.
Kiusaamistilanne ei ole koskaan tasa-arvoisten ja yhtä voimakkaiden nahistelua, vaan kiusattu on alakynnessä ja puolustuskyvytön suhteessa kiusaajaan. Kiusaamisen lisäksi kaikenlaisen loukkaavan kohtelun tunnistaminen on tärkeää, sillä kiusaamisen polttoaineena toimii ilmapiiri, jossa sallitaan muiden loukkaaminen tai toista halventava puhetapa.
Riidat ja erimielisyydet eroavat kiusaamisesta siinä, että ne ovat usein hetkellisiä, eikä niiden kohteeksi joudu jatkuvasti yksi ja sama oppilas.
Kiusaaminen on rikollista toimintaa, silloin kun se täyttää lainsäädännössä rikokselle asetetut tunnusmerkit. Muun muassa kunnianloukkaukseen, laittomaan uhkaukseen, lievään pahoinpitelyyn ja pahoinpitelyyn liittyviä lakipykäliä voidaan soveltaa kiusaamisen yhteydessä. Myös kiusaajan rikoskumppanina, avunantajana ja yllyttäjänä toimiminen ovat lain mukaan rangaistavia tekoja. (Lähde: MLL)
Vain osa lapsista ja nuorista kertoo kiusaamisesta aikuisille kotona tai koulussa. Syynä voivat olla häpeän tai pelon tunteet tai aiempi kokemus kiusaamisen vähättelystä. Joskus lapset ja nuoret voivat pelätä, että kiusaaminen ei lopu tai jopa pahenee aikuisten puuttuessa asiaan.
Keravan kouluissa toimitaan kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan ehkäisemiseksi laaditun suunnitelman mukaisesti. Suunnitelma löytyy Keravan perusopetuksen opiskeluhuoltosuunnitelman luvusta 7:
Kaikissa Keravan kouluissa on käytössä vertaissovitteluohjelma Verso sekä KiVa-ohjelma eli kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma.
- Verso-sovittelulla puututaan loukkaavaan toimintaan mahdollisimman varhain ja vaikuttavasti.
- KiVa-ohjelman avulla pyritään ehkäisemään kiusaamista ennalta ja puututaan esille tuleviin kiusaamistapauksiin tutkimusnäyttöön perustuvilla toimintamalleilla.
Tilanteiden selvittämisessä voidaan käyttää myös restoratiivista lähestymistapaa, jossa on kyse ihmissuhteet, tunteet ja tarpeet huomioon ottavasta konfliktinhallintamenettelystä.
-
Ohje huoltajalle kiusaamistilanteessa toimimiseen
Ohje oppilaalle kiusaamistilanteessa toimimiseen
-
Keravan kouluissa selvitetään tilanteita tämän mallin mukaisesti