Skidspår

KeraKervo stad upprätthåller mångsidiga förhållanden för längdskidåkning. Det finns möjligheter för alla, från nybörjare till tävlingsåkare. Det finns tiotals kilometer med skidspår, och största delen av dem är upplysta. Utforska Keinukallio spårnätverk på skidor och njut av vintersportglädje.

  • Ahjo

    • Ahjo 
    • Parkering: Slutet av Ketjutie / Ahjo skola / Keupirtti Vanha Talmantie 
    • Slingans längd: 1,8 km 
    • Belysning: mån–sön kl. 6.00–22.00 
    • Natursnöspår 
    • Svårighetsgrad: Medelsvår. Branta nedfarter, lämpar sig dock även för den som åkt mindre skidor.

    Ahjo–Keinukallio

    • Parkering: Slutet av Ketjutie / Ahjo skola / Keupirtti Vanha Talmantie och Keinukallio 
    • Slingans längd: 5,6 km 
    • Belysning: mån–sön kl. 6.00–22.00 
    • Natursnöspår 
    • Svårighetsgrad: Krävande. Branta nedförsbackar. Lämpar sig dock även för mindre erfarna skidåkare, om de klarar av brantare nedförsbackar.

    Ahjo nordliga

    • Parkering: Slutet av Ketjutie / Ahjo skola / Keupirtti Vanha Talmantie 
    • Slingans längd: 4,1 km 
    • Belysning: mån–sön kl. 6.00–22.00 
    • Natursnöspår 
    • Svårighetsgrad: Krävande. Branta nedförsbackar. Lämpar sig även för mindre erfarna skidåkare, om de klarar av brantare nedförsbackar. 

    Kaleva idrottspark

    • Parkering: Metsolantie 1 
    • Slingans längd: 400 m 
    • Belysning: mån–sön kl. 6.00–8.00 och 16.00–22.00 
    • Natursnöspår 
    • Svårighetsgrad: Mycket lätt plan mark. Spåret dras slinga på friidrottsplanens löpbana. 

    Keinukallio

    • Parkering: Keinukallio parkeringsplatser 
    • Slingans längd: 2,8 km 
    • Belysning: mån–sön kl. 6.00–22.00 
    • Natursnöspår 
    • Svårighetsgrad: Mycket krävande på grund av branta stigningar och nedförsbackar. Används som tävlingsspår. Endast för erfarna skidåkare. 

    Keinukallion stadion

    • Parkering: Keinukallio parkeringsplatser 
    • Slingans längd: 1,8 km. 
    • Belysning: mån–sön kl. 6.00–22.00 
    • Kanonsnöbana enligt väderförhållandena.

    Koukkusuo

    • Parkering: Keinukallio parkeringsplatser 
    • Spårets längd tur och retur: 11,8 km 
    • Belysning: mån–sön kl. 6.00–22.00 
    • Natursnöspår 
    • I slutet av Koukkusuospåret börjar ett anslutande spår till Hanaböle träsk. 
    • Svårighetsgrad: Lätt och plan raka fram och tillbaka. 

    Pihkaniitty

    • Parkering: Pihkaniityntie 
    • Slingans längd: 4,4 km 
    • Belysning: mån–sön kl. 6.00–22.00 
    • Natursnöspår 
    • Svårighetsgrad: Krävande. Branta nedförsbackar, uppförsbackar och kurvor. Rekommenderas inte för nybörjare.

    Sompio

    • Parkering: I slutet av Luhtaniityntie, bredvid Sompio bollplan 
    • Slingans längd: 1,6 km 
    • Belysning: mån–sön kl. 6.00–22.00 
    • Natursnöspår 
    • Svårighetsgrad: Lätt. En nedförsbacke, annars plant.

    Anslutningsspår till Hanaböle träsk

    • Parkering: Keinukallio parkeringsplatser 
    • Slingans längd: 14 km 
    • Ej upplyst. 
    • Anslutningsspåret börjar i slutet av Koukkusuospåret. 
    • Svårighetsgrad: En led med några större stigningar och nedförsbackar i varierande terräng. 
  • Parkspårens längd är 200–600 meter. Spåren är inte upplysta. På vardagar kan det finnas daghems- och skolgrupper på spåren. Spåren är lätta och svagt sluttande och även lämpliga för nybörjare.

    • Alikeravan koulu 
    • Kilta parkområde 
    • Pohjolantie plan i Kaleva 
    • Päivölänlaakso 
    • Laaksopuisto i Savio
  • Du kan kontrollera spårstatusen via https://latuinfo.kerava.fi. 

    Beroende på spårvårdssituationen är spåren markerade som antingen “latu käytössä” (spår i bruk) eller “latu ei käytössä” (spår ej i bruk).

  • Staden börjar skapa skidförhållanden genom att skjuta snö med snökanoner och sprida snön på Keinukallio konstsnöspår i samarbete med Keravan Urheilijat. Keravan Urheilijats frivilliga arbete möjliggör kanonering dygnet runt och skapandet av bästa möjliga skidförhållanden. Tillverkningen av kanonsnö och uppdragningen av natursnöspår börjar så snart det är möjligt beroende på väderförhållandena. 
     
    Av säkerhetsskäl dras spåren upp huvudsakligen på natten, eftersom farliga situationer kan uppstå om skidåkarna och spårmaskinen rör sig samtidigt i spåret på dagen. Spår dras upp också dagtid, på helgdagar och veckoslut.